jan 12

Der sidder sikkert mange derude som rigtig gerne vil  i gang med iværksætteriet, enten fordi de altid har drømt om det, eller måske fordi de netop er blevet afskediget fra sit job. Det er en god måde at opretholde og finpudse sine færdigheder, og selvom det ikke lykkes i sidste ende, vil en arbejdsgiver se positivt på en person der har påtaget sig ansvar og har taget initiativ.

Men hvordan kommer man så i gang?

Her kommer der en guide i at starte op, for dem som måske er i tvivl om hvordan de får taget det første skridt.

  1. Find en god idé
  2. Læg en plan
  3. Bliv momsregistreret
  4. Kom i gang med at sælge
  5. Lav regnskab

1. Find en god idé
De fleste iværksættere får flere gode ideer om dagen/ugen. Men da der går rigtig lang tid med at få virkelig gjort en idé og få den på markedet, og i sidste ende få succes, er det en rigtig god idé at være kritisk overfor idéens potentiale. Det tager gerne 5 år fra færdigt produkt til at du kan forvente succes, såfremt idéen har det rette potentiale. Derfor skal det også være noget som interesserer dig, og noget du kan se dig selv arbejde med i mange år frem.

Faktisk kan du selvome du er på dagpenge, også starte din virksomhed op. Du er ihvertfald frit stillet til at sidde og rode med dine egne projekter. Og hvis det så er kan du altid få dagpenge med bibeskæftigelse.

Du vil opdage at den bedste idé ofte vil komme fra en irritation i din hverdag. Noget du selv har brug for, som du så udvikler, mest for at gøre livet nemmere for dig selv, og pludselig finder du ud af at idéen også vil gøre livet nemmere for mange andre. Ofte vil man også opdage at det ikke var den første idé der blev til noget, men et biprodukt af det man først startede ud med at lave. Det er derfor vigtigt at være åben overfor den retning produktet tager dig hen. Markedet har ret, og det bestemmer 100% hvad der bliver til noget og hvad der ikke gør. Vær opmærksom på markedet.

Når du har fundet en idé du tror på, er det bare med at komme i gang. Snak med så mange du kan komme til, og hør deres holdning til det. Lad dig ikke slå ud, men brug kommentarer til at gøre produktet bedre.

2. Læg en plan
Du er nået langt hvis du har fået en god idé som du tror på. Men du skal have sat dig et mål og du skal vide hvordan du har tænkt dig at nå det mål. Du kan fx lave en 5 års plan, og sige at du om 5 år vil omsætte for 3 millioner, eller sælge virksomheden for 5 millioner, eller hvad dit mål nu måtte være. Det vigtige er ikke så meget målet, men hvor konkret du kender vejen til dit mål. Hvis du vil omsætte for 3 millioner om  5 år. Vil du gerne omsætte for 2 millioner om 4 år, og 1 million om 3 år osv. Ved at sætte et langsigtet mål og derefter backtracke frem til i år, kan du få et billede af hvad der er realistisk. Det er meget nemmere at nå et mål hvis du har en masse mindre milepæle at nå.

En fodboldspiller og en iværksætter har det tilfælles at de uden et mål, ikke har den fjerneste idé om hvor de skal drible hen. Sæt dig et klart defineret mål.

3. Bliv momsregistreret.
Dette er det nemmeste. Du finder registreringsblanketten her. Du skal så beslutte dig for hvilken virksomhedsform du vil have, men det kan være en god start at lave et enkeltmandsfirma, du kan altid senere tage kontakt til en revisor, og få lavet et APS. I starten gælder det om at holde udgifterne nede, og det billigste er at lave et enkeltmandsfirma. Check google for et billigt og godt regnskabsprogram.

4. Sælg dit produkt
Du skal nu igang med at sælge. Jeg blev engang fortalt, at måden at starte en virksomhed op på er at lave salgs arbejde fra 8-16 hver dag, og derefter kunne man lave alt det andet, administration, support, forretningsudvikling m.m. Og det er der noget rigtigt i. Det gælder om at få en masse kunder i biksen. Brugerbaseret udvikling er også meget vigtigt for dit produkts bæredygtighed, og det er først rigtig i samspillet med kunderne/brugerne at dit produkt bliver udviklet.

www.cvr.dk kan du finde oplysninger på andre firmaer, og du kan også købe dig til en masse information, så du har nogle at ringe til. Ellers kan du tage fat i telefonbogen og starte fra en ende af.

Udover at lave telefonsalg, kan det være en rigtig god idé at markedsføre dit produkt via Google Adwords, en af de mest direkte måder at nå dine kunder på. Der findes næsten uendeligt mange muligheder for markedsføring, og det er meget vigtigt at du laver tracking på hvilken markedsføring der giver bedst afkast. Dette er specielt muligt hvis du sælger via et website. Hertil kan du benytte Google Analytics.

Der er ingen tvivl om at du skal have et website. Næsten lige meget hvad du sælger vil du have kunder der befinder sig på nettet. En hurtig løsning kan være at lave en webside igennem WordPress, det er gratis, og der findes rigtig mange design skabeloner som du kan tilknytte. Desuden finder du nok ikke et nemmere system som du selv kan sætte op.

5. Lav regnskab
Når du har fået skabt noget omsætning og fået nogle udgifter, er det en god ide at gå i gang med at lave dit regnskab. Faktisk bør du gøre det til en vane at lave regnskabet en gang om måneden. Så du i februar laver januars regnskab, i marts, laver du februars regnskab etc. Det gør at du hele tiden holder dig ajour med hvad der foregår i firmaet, og kan tage økonomisk funderede beslutninger. Du kan også sende alle dine bilag til en revisor hvis du ikke gider at lave bogføring selv. Men det er nu engang lidt sjovt selv at lave regnskabet og se resultatet af alt det arbejde man har lagt i firmaet.

De fleste regnskabsprogrammer kan hjælpe dig med den daglige bogføring. Hos e-moms forsøger vi at gøre det så brugervenligt og intuitivt som muligt, det skal ikke være regnskabsbyrden der holder iværksættere tilbage.

Du er altid velkommen til at skrive til os eller kommentere herunder, hvis du har nogen som helst spørgsmål, både hvad angår regnskab og iværksætteri.

God vind!
Thomas Sindberg

Andre artikler

    43 Svar til “Opstart af firma – hvordan?”

    1. God artikel, og det er endda meget vigtigt at man fokuserer på at sælge – for uden omsætning holder man ikke længe :)

      Mange opfindere og andre der udvikler produkter glemmer ofte dette, og bliver ved med at udvikle på deres produkter i stedet for at sparke salget igang.

    2. thomas siger:

      hvis man skal lave et firma fra start, kommer det så til at koste noget??

    3. thomas siger:

      er selvfølgelig godt klar over at man skal have et start kapital. men mener om det koster noget at starte et firma.

    4. Sean Sealey siger:

      Hej Thomas,

      Krav til startkapital kommer an på den selskabsform du vælger. Anpartsselskaber ‘kræver’ for eksempel kr. 80.000,00 i startkapital, og kapitalkravet til et personligt eget selskab er kr. 0,00.

      Du kan åbne et selskab ved at udfylde den korrekte formular på http://www.virk.dk

      Med venlig hilsen

      Sean

    5. Furkan siger:

      hejsa, jeg er en dreng på 16 år læser meget omkring bog-føring og Lav dit eget firma.

      og det samme gøre min ven på 15 år.. vi er meget seriøse i fremtiden om at få et firma sammen ..

      det bliver nok et regngørnings firma men kommer det til at gå? vi skal ikek selv arbejde som regngørning’s mænd men ansætte 2,3 og så sende dem rundt der fra kan man altid udvikle sig..

      men vi skal selvF tage vore’s egen uddanelse før :)

      tror i de råd her oppe kan bruges til fx, vvs firma eller som sagt regngørnings firma..

      ps: har ikke været den bedste skole elev men der er op efter 5 år indu til at tage mig sammnen i.

      Nogle der vil besvare mig :)

      MVH.

    6. Hariklia siger:

      hi, jeg vil gerne vide hvordan jeg kommer i gang med at lave et internet firma. hvad er den foerste skridt. Jeg er halv dansk, halv graesk. hvilken mundigheder skal jeg kontakte for at for af vide hvad skat der bliver trukket og hvad er processen til at aabne et firma.

      tak Hariklia

    7. Freja siger:

      Hej
      Nogle venner og jeg har tænkt os at lave et spilfirma og skal derfor ikke bruge penge på materialer og har heller ikke et fysisk produkt som sådan.
      Hvordan fungerer det med skatter og hvordan kommer man igang?
      Vh
      Freja

    8. Hej Hariklia,

      Du skal sådan set bare have fat i start blanketten. Den kan du finde online på http://www.virk.dk, når du har udfyldt den vil du få tilsendt et SE nummer efter 14 dage, og du kan nu trække momsen fra de varer du køber til firmaet. Husk at du skal igang med at registrere moms inde på Skats tast selv service. Dette gør du hver 3 måned. Her smider du din købsmoms og salgsmoms ind.

      Hej Freja,

      Jeg ville sådan set bare gå igang, når der så kommer noget omsætning kan I registrere firmaet. Hvis I vil gøre det helt efter bogen kan I lave et Interessentselskab I/S eller et Anpartsselskab Aps. I I/S’et, hæfter I solidarisk for alle økonomiske aktiviteter, dvs hvis det går galt og firmaet skylde en masse penge, skylder I dem personligt. I et Aps kan firmaet gå konkurs, uden at I hæfter for det personlligt.

      I skal betale skat af Jeres overskud.

      mvh
      Thomas

    9. Anonym siger:

      dejlig artikel, lige hvad jeg ledte efter da mig og en ven rigtig gerne vil starte et lille firma.

      Salg er mit specialle, eller, jeg får ihvertfald tit at vide at jeg er en god sælger

    10. Andreas siger:

      Hej,
      Jeg vil gerne åbne et lydstudio, det er noget jeg har gået og skrabet ind til i 3års tid nu, og er sådan set helt klar til at åbne.. Skal jeg oprette et enmandsfirma, regner dog stadig ikke med at der vil være nogen indkomst de første halve års tid.. Men har aldeles stor interesse i at købe mine egne ting, da studiet sådan set er købt for mine privatpenge indtil videre.. Jeg er helt forladt på dette område og kunne virkelig bruge noget hjælp.. Folk er så gode til at sige at det kan de sagtens hjælpe en med, men når det så kommer til stykket… Har på fornemmelsen det ikke er så svært, men er virkelig på herrens mark..

      På forhånd tak. Andreas.

    11. Hej Andreas,

      Hvis du har nogle udgifter i forbindelse med lydstudiet, kan det godt være en fordel at starte et enkeltmandsfirma, da du der kan trække momsen fra, og du kan trække disse udgifter fra i din senere indtjening.

      Fx hvis du køber udstyr for 20.000kr og tjener 20.000kr skal du ikke betale skat af de 20.000kr overhovedet. Du skal bare huske at føre regnskab over det, fx på http://www.e-moms.dk og indberette din moms hvert kvartal. I starten vil du sikkert kun have købsmoms, som du så vil få tilbage igen hvert kvartal. Du kan indberette momsen via skats tast selv side.

      mvh
      Thomas

    12. Mathias Thomsen siger:

      Hej
      Jeg er 19 år, og går lidt med en drøm om at starte mit eget bryllupsplanlæknings / event bureau. Er det en god ide? Og er det de samme regler hvad angår moms?

      På forhånd tak
      Hilsen Mathias

    13. bonks design siger:

      Hej jeg står og skal oprette et børnetøjsfirma, men jeg vil gerne være et rullende tøjfirma hvor jeg kan køre ud til kunder osv. Men står og skal bruge en bil til dette formål. Den bil har jeg så fundet og den kan kun købes med cvr nr. Hvordan gør jeg i forhold til moms, registrering(bilen skal også bruges privat) osv ? og hva nu hvis mit firma slet ikke kommer til at fungere og bilen er købt med cvr nr ? jeg er HELT ny på området, og har kun begrænset viden indenfor handelsvirksomhed.

    14. Hej Mathias,

      Ja der er samme regler hvad angår moms når du laver events. Det er en service du yder som er momspligtig. Jeg ville undersøge markedet for eventbureauer, og så finde frem til hvordan du kan skabe en niche, noget nyt, noget som ikke findes på markedet lige nu. Du skal også spørge dig selv, hvad skal der til for jeg jeg gad at betale et firma for at lave et event for mig.

      @Bonks design: En bil købt i firmaet, må du ikke bruge privat. Så ville jeg købe den privat og bruge den i firmaet. Evt kan du så trække den benzin fra du bruger i firmaregi. Hvis du køber den i firmaet, så skal du behandle den som hvilken som helst anden udgift. Kan den straksafskrives, skal den det. Er den dyrere skal du afskrive den over flere år. Husk dog at der er nogle fordele ved at have bilen privat, da du vil kunne få noget kørselsfradrag. Læs evt dette indlæg, hvor en person har samme spørgsmål som dig: http://www.amino.dk/forums/t/78058.aspx

      mvh
      Thomas

    15. Marianne siger:

      Hej,

      Kan jeg få momsfradraget, hvis det er en firma-relevant uddannelse og jeg har et cvr nr.?

      Hvornår skal man have en revisor?, og hvad koster det ca. for en enkeltmandsvirksomhed om året?

      Mvh
      Marianne

    16. Ulrika Horn siger:

      Hej,
      Håber at I kan hjælpe med et par spørgmål fra en snarlig iværksætter.
      Jeg skal starte en lille hobby-virksomhed fra privaten. Regner ikke med at sælge for mere end 50.000 kr om året de første par år.
      Kan jeg bare starte op… eller bør jeg momsregistrere mig alligevel? Jeg skal sælge second-hand indretning.
      Skal jeg registrere mit butiksnavn eller kan jeg blot gå igang? Er der frit valg i forhold til navn (hvis jeg holder mig fra navne som burgerking og lego)?
      vh
      Ulrika

    17. Magnus siger:

      Hej,

      Jeg har to spørgsmål, jeg håber at kunne få hjælp med:

      Jeg leger med tanken om, at starte min egen virksomhed. I den forbindelse har jeg allerede haft nogle udgifter (godt nok meget små, men stadigvæk), ligesom jeg har nogle flere ting jeg skal have købt ind før, jeg føler “jeg er klar” eller hvad man nu skal sige.

      Spørgsmål 1: Hvordan vil det fungere i praksis, når jeg “officielt” registrerer min virksomhed? Har jeg mulighed for at trække momsen fra efterfølgende, eller skal jeg bare se at få registreret virksomheden hurtigst muligt, så jeg kan få mit cvr nummer, for derefter at købe ind hvor jeg kan trække moms fra?

      Jeg har kontakt med et kinesisk firma, der skal levere de varer, jeg vil sælge. Jeg går ud fra, jeg skal betale en eller anden form for told eller lignende.

      Spørgsmål 2: Hvordan kan jeg finde ud af, hvor meget jeg skal betale i diverse skatter/afgifter pr. enhed, og hvordan sikrer jeg mig, at det bliver gjort korrekt?

      Tak for en god artikel.

      Vh Magnus

    18. Morten siger:

      Hej Thomas

      Vi er en gruppe på 7 personer der snakker om at lave et firma. Vi har allerede en fungerende prototype af et produkt, der bliver brugt på en skole for handicappede. Alle medlemmer af projektet har enten fuldtidsarbejde eller studier. Produktet er forholdvist teknisk og tidskrævende at lave (skal der samles endnu én, skal vi minimum bruge en hel sommerferie på det). Har et par spørgsmål du gerne må kigge på.

      1: Produktet består af en del elektronik, hvad skal man være opmærksom på her (f.eks. sådan noget som CE-mærkning – forventer ikke du ved alt om dette :) – Men hvad kan der f.eks. ske hvis vi sælger produktet og det mangler nogle godkendelser? kan vi så blive hæftet økonomisk på nogen måde? – Det bør måske tilføjes at målgruppen er offentlige institutioner)
      2: Er det realistisk at starte et firma ved siden af studier og fuldtidsarbejde eller burde man gå “all in”?
      3: Vi er mange der arbejder sammen og har meget forskellige kompetencer (Nogle er studerende og har stor viden inden for elektronik andre har faglig viden indenfor handicap-området) – Jeg kan dermed godt frygte, at vi på et tidspunkt ender med en meget skæv arbejdsfordeling… f.eks. at det er de samme 2 der kommer til at tage det store læs mens andre ikke bidrager med ret meget… vi er alle enige om at vi hver i sær ejer 1/7 af “ideen”. Men hvordan kan vi sikre at der enten bliver en lige arbejdsfordeling mellem medlemmer, eller at folk, der lægger 3 gange så mange timer i projektet også for mere ud af det.

    19. Morten siger:

      Ekstra kommentar:

      Blot i forlængelse af det forrige sprøgsmål. Vi bruger også en del software og kodning. Der kan vel være forbehold, hvis koden udvikles med nogle specielle programmer, om det udviklede program så må udnøttes kommercielt? Desuden kan man ikke lade være med at tænke på alle de patentkrige man høre så meget om med apple osv. Det vi gennerelt frygter, er at komme i nogle faldgruber, der kan skabe problemer senere. Vi prøver at tænke så meget så muligt og undersøge disse ting… Men altså, hvordan kan vi f.eks. være 100% sikre på at vi ikke overtræder et eller andet patent, eller at vores produkt overholder alle de regler der er inden for elektronik?

      I forlængelse heraf, er der så en “bargatel grænse” – føler bare det stort set er umilgt for os at undersøge alle disse ting. Sælger vi produktet, kommer vi så i problemer efterfølgende hvis det mangler at overholde et eller andet? Eller er denne problemstilling mindre relevant for os som nystartet selvskab da vi ikke aner en klap om de her juridiske ting…

      Mvh
      Morten :)

    20. Philip B siger:

      Hej Thomas.

      Hvis man vil starte et Firma på 2 mand kun.
      Hvad gør man så, bare for og komme igang ?
      Finder man kunderne først ? Eller monsreg. man først. Hvordan er den bedste rækkefølge, i dine øjne ? Vi vil starte med og bruge egen bil til ehverskørelse, og så trække benzin fra i skat. Men kan vi gør sådan selvom vi 2 mand, at vi vil hæfte for alt selv, hvis det går galt ?

    21. Først og fremmest ville jeg prøve forretningsideen af, og stille og roligt bygge en kunde database op. Når I 50k i omsætning (om året) og begynder I at få større udgifter, ville jeg klart overveje at starte enten et APS eller et i/s.

      I et aps er i sikret mod konkurs, hvorved det kun er firmaet og dets værdier der hæfter for eventuelle tab. I et Interessent Selskab, hæfter I begge solidarisk, og altså ikke kun med firmaets værdi, også jeres private.

      Et aps er lidt dyrere at starte op, da I skal have 80k i indskud, og så skal I have en revisor til at oprette det for Jer. På webreg.dk kan man dog gøre meget af det selv.

      Men igen, se hvor langt i kan komme, og så start firmaet senere, ville være mit bud.

    22. Beklager de sene svar!

      @Marianne, Du vil godt kunne trække en uddannelse fra som kursus, hvis det har relevans for dit firma. Du vil kunne lave hele regnskabet (uden bogføring) for ca 6000kr om året. Bogføring skal du naturligvis selv lave i e-moms systemet :)

      @Ulrika, Jeg ville altid bare gå igang med at finde kunder, lave en hjemmeside etc. Når du så begynder at få omsætning og udgifter, så kan du oprette et firma. Varemærkregistrering er lidt af en jungle, og noget der som udgangspunkt er ret besværligt. Men du skal som hovedregel ikke lægge dig for meget op af evt konkurenter.

      @Magnus, Du kan først trække momsen fra fra den dato du har et registreret cvr nummer. Så står du med udgifter nu, kan der være en god idé i at starte op. Til dit andet spørgsmål vil jeg sige at man som oftest skal registreres som importør hos told og skat. Jeg ville give dem et kald, og høre dem ad i praksis. Du kan læse om momsen her: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/

      @Morten, 1. I skal først og fremmest afskrive jer ansvaret for eventuelle skader m.m. der kan ske i forbindelse med brugen af Jeres produkt. Få evt fat i en advokat. Men en disclaimer på en hjemmeside hvor i fraskriver jer ansvaret for forket brug af produktet er en god start.

      2. Jeg hart startet 3 firmaer ved siden af studiet selv, og mener det er et perfekt tidspunkt da, man har masser af tid (i forhold til når du arbejder) og kan prøve teorierne du lærer på skolebænken af i praksis. Det er en god kuvøse tid, hvor hvis det fejler, jamen så har du stadig dit studie. Går det super godt, jamen så kan du smutte rud eller færdiggøre. Det er klart du ikke får smidt så meget energi i det som hvis du var 100%, men har du økonomien til det? Med 7 mand burde det være muligt at fordele opgaverne.

      3. Jeg synes 7 personer lyder af meget. Med mindre det er et stort og kompliceret fysisk produkt. Hvis det bare er et website, eller en gadget så synes jeg 7 personer skriger på problemer og interne stridigheder. 1-3 personer er mit bud på en god startop. Måske 4. Du får ikke 7 mennesker til at arbejde lige meget, med mindre i har en god leder iblandt Jer. Det er min holdning.

      Check med patentstyrelsen og se om der ligger nogle patenter som i træder på. Ring evt også til skat og hør om det er ok hvis vi sælger et produkt der “bla bla bla”. :)

    23. Carsten siger:

      Hej Thomas. Det lyder til du har styr på tingene angående firma!.

      -Jeg ville gerne starte mit eget rengøringsfirma som nu har været en drøm for mig i meget lang tid. Jeg har endnu ikke taget et kørekort. Ville høre om det er noget man kan leve af i fremtiden? hvis det går sådan okay op af bakke. Og kan man få faste kunder hvis man starter sit eget rengøringsfirma op?. jeg har en meget seriøs fremtid og ville meget gerne fuldføre denne drøm.

      MVH. Carsten

    24. Michael Larsen siger:

      Hej Thomas jeg skal lave en danseskole men har ikke nogen erfaring med at lave selvstændig virksomhed. Jeg har lejet lokalerne og har også fået en del elever.Jeg har regnet ud at jeg hurtigt vil komme over de 50k Så nu har jeg brug for et råd. Hvordan kommer jeg hurtigt i gang med det formelle ?
      hvordan med regnskaber?

      Er det ikke rigtigt at der ikke skal betales moms af undervisning?
      Håber på gode råd.:)

    25. kasper jensen siger:

      hej, jeg tænkte på at lave et en-mands firma for sjov.. lave nogle hjemmesider og sælge dem for et engangsbeløb og derefter månedligt vedligeholdelses/opdaterings beløb. lad os sige 500kr. og derefter 100kr. om måneden.

      det ville jeg gerne lave et firma til at modtage betalingen / sende regningen eller lign.

      det er mere et hobby projekt end en indkomst jeg har brug for.

      så skal et firma have udgifter? da jeg ikke ville have nogle.(har ikk brug for pengene så kunne de bare stå på en firma konto indtil jeg en dag måske ville udbetale løn til mig selv)?

      og skal et firma have indkomst? altså kunne det stå for sig selv i 6måneder hvis jeg intet tjente?(uden omkostninger)

      altså det jeg godt kunne tænke mig var et firma der kom penge ind i, og så arbejde gratis for mig selv og lade pengene blive i firmaet og så en dag måske udbetale noget løn eller købe noget it-udstyr eller software til mit firma, hvad er mine muligheder for dette? eller er det for besværligt til at det kan betale sig uden en egentlig indkomst?

    26. Majken Rindholm siger:

      Hej.

      Sidder og ser på forskellige online-bogførings muligheder og har kig på Jeres.
      Jeg har 2 spørgsmål:

      1: Kan revisor kun få adgang til regnskabet, ved at jeg overfører til excell-ark ?
      2: Foregår fakturering elektronisk som udgangspunkt?

      Mange hilser Majken

    27. Daniel Jacobsen siger:

      Hej derude..

      Jeg har leget meget med tanken om en Web-shop af forskellige produkter.
      Jeg er så småt gået i gang med at tage kontakt til leverandøren af disse produkter, købt et domæne osv..

      Det skal lige siges jeg ikke er ude på at tjene styrtende med penge, men at det faktisk mere handler om jeg synes det kunne være spændende at prøve, samt sælge ting der interesserer mig..

      I og med jeg ikke vil tjene så meget på det, bruger jeg selvfølgelig heller ikke en masse penge på det.

      De ting jeg vil købe bliver leveret fra Hongkong af.

      Så nu går et af mine spørgsmål på:

      Hvad skal jeg være opmærksom på mht. At få sendt mange produkter afsted derfra? Told osv??

      Normalt skal man jo betale told osv ved privat køb over 80kr eksl. Levering.

      Gælder der andre regler når det bliver handlet ind til et firma?

      Jeg læste længere oppe at det ikke krævede meget mere end at indsende en formular om at starte virksomhed?
      Jeg kommer ikke til at tjene mange tusinde om måneden, hvordan kommer det til at fungere i forhold til moms og alt det?

      Mit problem er at jeg ærlig talt ikke aner en pind om alt det man skal huske og være opmærksom på når man skal starte en webshop, eller firma for den sags skyld.
      Jeg ved bare at min plan er at købe disse produkter fra Hongkong, sælger dem på mit website and thats it.. HJÆLP!:)
      Jeg vil suge alt til mig og prøve at sætte mig ind i det!

      Mvh Daniel

    28. @Carsten: Det første du skal gøre er at skaffe nogle kunder. En gode måde at få dette på er ved at snakke med dine venner. Hør om de ikke mangler rengøring på deres jobs. Så kan du starte op der, måske få et par steder, og hyre én. Og så gælder det bare om at få flere og flere steder.

      Men forretningsmodellen skal give mening. Fx skal du have 200kr i timen, hvis du fx betaler en ansat 100kr, således at det løber rundt.

      mvh
      Thomas

    29. @Michael: Jeg ville først og fremmest snakke med kommunen. Der er noget med at du kan få op til 500kr pr “medlem” du har hvis du laver en forening.

    30. @Kasper: I et enkeltmandsfirma skal du trække pengene ud ved årets afslutning, eller overføre dem til næste regnskabsår via virksomhedsordningen, men der skal du også betale virksomhedsskat af beløbet. “løn” i et enkeltmandsfirma er sådan set bare dit overskud.

      Du kan godt have et firma uden aktivitet som sådan, du skal bare huske at indberette din moms. Dvs 0 moms for perioden.

      Det eneste krav der er er at du skal oprette firma, hvis du tjener mere end 50.000kr om året.

    31. Hej Majken,

      Beklager det sene svar.

      Din revisor kan få adgang til regnskabet, via dit eget login.

      Fakturering foregår via systemet, således at du opretter og sender fakturaer via systemet.

    32. @Daniel: Kan du ikke bare købe nogle ting fra Hongkong i privat regi, og så se om det kan kaste noget af sig? Omsætter du så mere end 50.000kr om året kan du oprette dit firma. Der er nogle regler omkring registrering som importør hos erhvervs og selskabsstyrelsen, men det ville jeg tage med dem.

      Der er ikke nogle regler for oprettelse af webshop. Skal du have betaling via en betalingsgateway er der nogle krav til de oplysninger du har på siden, men det kan du læse dig til via den betalingsudbyder du vælger. De skal nok gøre dig opmærksom på hvad der mangler. Evt købe en løsning hvor du får det hele i en pakke, betalingsløsning etc.

      så skal du bare have styr på det med importen. Ring til erhvervs og selskabsstyrelsen. 35 29 10 00

    33. Silvana siger:

      Hej Thomas ,
      Jeg søger ind-og udenlandske tøjleverandører. Alle taler om kinesisk og østeuropæisk import. Jeg tænkte, om det var muligt at besøge disse tøjfabrikker i samtlige lande og vælge tøj ud, som man personlig godt kan lide og selv vil gå med. Jeg søger exlusivt, simpelt, elegant, stilfuldt, sofistikeret osv. osv. dametøj. Jeg er meget perfektionistisk og kræsen. Jeg har prøvet her og der uden held. Hvor skal jeg lede?

    34. Martin siger:

      Hey Thomas.
      Jeg har på hobby basic brygget lidt øl med en ven – vi tænker på at tage skridtet videre og få vores produkt ud på market. Men hvordan foregår det med ‘fødevarer’ vi skal vel have en godkendelse af vores produkt, samt oprette et firma før vi overhoved kan tænke os frem til at få det endelige resultat på hylderne.
      Mvh
      Martin

    35. lene pedersen siger:

      Hej
      Jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør, kunne tænke mig at starte en lille forretning, med hobbyartikler, det skal være alt til kort,
      Jeg er 55 år, går ledig, har arbejde en gang imellem,
      Gik ud af 10 klasse, er ufaglært, har haft fast arbejde siden jeg gik ud af skolen, men er uden arbejde nu, det er bl.a. derfor jeg kunne tænke mig at starte.
      Min mand har sagt nej, man skal vel have baglandet iorden, inden man går igang med sådan noget, skal lige tilføjes, manden er førtidspensionist
      Håber i kan hjælpe til min fordel, skal lige sige, der er kun små lønninger fra vores side.
      Mvh
      Lene Pedersen
      Struer

    36. Jeanne Mikkelsen siger:

      Hej Thomas.
      Jeg går lidt og har en tanke om at udvide min horisont med eget firma. Jeg vil gerne vide hvad der klart er den bedste måde at starte op på? Jeg har bare længe haft en idé om at jeg ville starte en lokal kiosk op med salg af slik, morgenbrød, dvd udlejning mm. Er der nogen mulighed for at starte op uden egen kapital og evt. Hvilke konsekvenser det har for mig?
      Det med blive momsregistrerede osv. Har jeg ikke helt styr på. Da jeg ikke ved hvor jeg skal starte henne, måske ved du det?
      Mvh. Jeanne

    37. Simon siger:

      Hej.

      Jeg har en lille ide, om at starte et online firma. Og ville høre om man skulle ligge penge i egenkapital, eller?? :)

    38. Mette siger:

      Hej Thomas.

      Jeg har en lille hobby iform af at lave nogle skriveborde og spiseborde. Behøver jeg momsregistreres, hvis jeg ikke regner med at sælge for mere end 50k om året?
      Jeg er meget i tvivl omkring hvad der er lovligt, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det kun hvis man regner med at sælge for mere end 50k om året, at man skal betale moms.
      Håber meget, at du vil svare!
      Venlig hilsen Mette

    39. Charlotte Petersen siger:

      Hej ! Tak for super gode formuleringer og rigtig vigtig information inden man skal starte virksomhed. Jeg er selv selvstændig, og har en del rejseaktivitet. Jeg arbejder indenfor sundhedsformidling, og giver foredrag og træningsuddannelser – også i Europa. Engang imellem har jeg nogle med – dvs. at vi er flere af sted, og jeg kan indtil nu godt overskue at holde styr på de udgifter, der nu er, men hvis jeg bliver meget større (altså får flere “ansatte”, som skal rejse rundt for mit firma), så har jeg kigget på et rejseafregningssystem: http://www.youtube.com/watch?v=_sbbkwKSa1g. Det ser super praktisk og overskueligt ud. Måske der er andre, der kender til det? Så ville det da være dejligt at høre om erfaringer, plusser, minusser etc.
      Hav en dejlig dag, Charlotte

    40. stine andersen siger:

      Hej Thomas.
      Jeg er flere gange blevet spurgt om jeg vil optræde på biblioteker og i børnehaver med børneteater, som er min hobby. Jeg har hver gang sagt nej, eller gjort det gratis, fordi jeg ikke ved hvordan jeg betaler skat af eventuel løn. Jeg har et “rigtigt” arbejde også, og højt sat vil det nok kun komme til at dreje sig om måske 5 optrædener om året. -Så som jeg har forstået ingen momspligt, da det MAKS vil blive 10.000 kr om året.
      MEN jeg skal have et cvr-nummer for at offentlige kan betale mig løn, hvordan gør jeg det?
      Og hvordan betaler jeg skat, skal jeg bare selv holde styr på hvor meget jeg har fået i løn, og så opgive det på min selvangivelse en gang om året? Der vil ikke være udgifter i forbindelse med “firmaet”.

      Min mand er terapeut og har også fast arbejde, men bliver også indimellem tilbudt arbejde privat som han har sagt nej til. Kan vi registrere os sammen (cvr-nummer) og så bare hver især opgive indkomst på selvangivelsen? Hans eventuelle indkomst vil være lige så lille som min, det er begge kun på hobby-basis vi vil praktisere…

      Har læst om “lønsumsafgift”, hvad er det og skal vi betale det?

      Tak fordi du vil hjælpe!STINE

    41. kamilla siger:

      Jeg har tænkt på at starte et lille internet firma op, omkring tøjsalg.
      Men i den gode artikel er der ikke beskrevet hvordan man kommer i kontakt med et firma. Det optimale vil være at produktet bliver lavet i asien, da dette er billigst. hvordan kommer man i kontakt med dem? Omkring forhandling af pris og kvalitet hvis man ikke lige kan besøge dem? Sikkerhed/risiko, positive og negative sider med mere…
      Håber på et godt, oplysende og brugbart svar
      mvh

    42. Kamilla siger:

      Hej
      Jeg vil gerne prøve lykken som sælger på internettet, for at få en sekundær indkomst… jeg vil gerne gøre det inde for tøj/ tekstil branchen…
      men for at blive sælger, skal man have noget at sælge af og mit spørgsmål/problem er hvordan man kommer i kontakt med fabrikker i f.eks. asien, så man kan lave nogle aftaler omkring varer?
      jeg har prøvet at søge lidt om det inde på google, men syntes ikke at der helt kom det jeg skulle bruge
      håber at jeg får lidt vide/ hjælp
      mvh

    43. peter petersen siger:

      har man krav på at tage en handelsuddanelse før man starter et firma ud over den uddanelse man har? :-/

    Skriv en kommentar

    preload preload preload