jan 12

Der sidder sikkert mange derude som rigtig gerne vil  i gang med iværksætteriet, enten fordi de altid har drømt om det, eller måske fordi de netop er blevet afskediget fra sit job. Det er en god måde at opretholde og finpudse sine færdigheder, og selvom det ikke lykkes i sidste ende, vil en arbejdsgiver se positivt på en person der har påtaget sig ansvar og har taget initiativ.

Men hvordan kommer man så i gang?

Her kommer der en guide i at starte op, for dem som måske er i tvivl om hvordan de får taget det første skridt.

  1. Find en god idé
  2. Læg en plan
  3. Bliv momsregistreret
  4. Kom i gang med at sælge
  5. Lav regnskab

1. Find en god idé
De fleste iværksættere får flere gode ideer om dagen/ugen. Men da der går rigtig lang tid med at få virkelig gjort en idé og få den på markedet, og i sidste ende få succes, er det en rigtig god idé at være kritisk overfor idéens potentiale. Det tager gerne 5 år fra færdigt produkt til at du kan forvente succes, såfremt idéen har det rette potentiale. Derfor skal det også være noget som interesserer dig, og noget du kan se dig selv arbejde med i mange år frem.

Faktisk kan du selvome du er på dagpenge, også starte din virksomhed op. Du er ihvertfald frit stillet til at sidde og rode med dine egne projekter. Og hvis det så er kan du altid få dagpenge med bibeskæftigelse.

Du vil opdage at den bedste idé ofte vil komme fra en irritation i din hverdag. Noget du selv har brug for, som du så udvikler, mest for at gøre livet nemmere for dig selv, og pludselig finder du ud af at idéen også vil gøre livet nemmere for mange andre. Ofte vil man også opdage at det ikke var den første idé der blev til noget, men et biprodukt af det man først startede ud med at lave. Det er derfor vigtigt at være åben overfor den retning produktet tager dig hen. Markedet har ret, og det bestemmer 100% hvad der bliver til noget og hvad der ikke gør. Vær opmærksom på markedet.

Når du har fundet en idé du tror på, er det bare med at komme i gang. Snak med så mange du kan komme til, og hør deres holdning til det. Lad dig ikke slå ud, men brug kommentarer til at gøre produktet bedre.

2. Læg en plan
Du er nået langt hvis du har fået en god idé som du tror på. Men du skal have sat dig et mål og du skal vide hvordan du har tænkt dig at nå det mål. Du kan fx lave en 5 års plan, og sige at du om 5 år vil omsætte for 3 millioner, eller sælge virksomheden for 5 millioner, eller hvad dit mål nu måtte være. Det vigtige er ikke så meget målet, men hvor konkret du kender vejen til dit mål. Hvis du vil omsætte for 3 millioner om  5 år. Vil du gerne omsætte for 2 millioner om 4 år, og 1 million om 3 år osv. Ved at sætte et langsigtet mål og derefter backtracke frem til i år, kan du få et billede af hvad der er realistisk. Det er meget nemmere at nå et mål hvis du har en masse mindre milepæle at nå.

En fodboldspiller og en iværksætter har det tilfælles at de uden et mål, ikke har den fjerneste idé om hvor de skal drible hen. Sæt dig et klart defineret mål.

3. Bliv momsregistreret.
Dette er det nemmeste. Du finder registreringsblanketten her. Du skal så beslutte dig for hvilken virksomhedsform du vil have, men det kan være en god start at lave et enkeltmandsfirma, du kan altid senere tage kontakt til en revisor, og få lavet et APS. I starten gælder det om at holde udgifterne nede, og det billigste er at lave et enkeltmandsfirma. Check google for et billigt og godt regnskabsprogram.

4. Sælg dit produkt
Du skal nu igang med at sælge. Jeg blev engang fortalt, at måden at starte en virksomhed op på er at lave salgs arbejde fra 8-16 hver dag, og derefter kunne man lave alt det andet, administration, support, forretningsudvikling m.m. Og det er der noget rigtigt i. Det gælder om at få en masse kunder i biksen. Brugerbaseret udvikling er også meget vigtigt for dit produkts bæredygtighed, og det er først rigtig i samspillet med kunderne/brugerne at dit produkt bliver udviklet.

www.cvr.dk kan du finde oplysninger på andre firmaer, og du kan også købe dig til en masse information, så du har nogle at ringe til. Ellers kan du tage fat i telefonbogen og starte fra en ende af.

Udover at lave telefonsalg, kan det være en rigtig god idé at markedsføre dit produkt via Google Adwords, en af de mest direkte måder at nå dine kunder på. Der findes næsten uendeligt mange muligheder for markedsføring, og det er meget vigtigt at du laver tracking på hvilken markedsføring der giver bedst afkast. Dette er specielt muligt hvis du sælger via et website. Hertil kan du benytte Google Analytics.

Der er ingen tvivl om at du skal have et website. Næsten lige meget hvad du sælger vil du have kunder der befinder sig på nettet. En hurtig løsning kan være at lave en webside igennem WordPress, det er gratis, og der findes rigtig mange design skabeloner som du kan tilknytte. Desuden finder du nok ikke et nemmere system som du selv kan sætte op.

5. Lav regnskab
Når du har fået skabt noget omsætning og fået nogle udgifter, er det en god ide at gå i gang med at lave dit regnskab. Faktisk bør du gøre det til en vane at lave regnskabet en gang om måneden. Så du i februar laver januars regnskab, i marts, laver du februars regnskab etc. Det gør at du hele tiden holder dig ajour med hvad der foregår i firmaet, og kan tage økonomisk funderede beslutninger. Du kan også sende alle dine bilag til en revisor hvis du ikke gider at lave bogføring selv. Men det er nu engang lidt sjovt selv at lave regnskabet og se resultatet af alt det arbejde man har lagt i firmaet.

De fleste regnskabsprogrammer kan hjælpe dig med den daglige bogføring. Hos e-moms forsøger vi at gøre det så brugervenligt og intuitivt som muligt, det skal ikke være regnskabsbyrden der holder iværksættere tilbage.

Du er altid velkommen til at skrive til os eller kommentere herunder, hvis du har nogen som helst spørgsmål, både hvad angår regnskab og iværksætteri.

God vind!
Thomas Sindberg

51 Svar til “Opstart af firma – hvordan?”

  1. Evangeline siger:

    Hej Tomas.
    Jeg fik lyst til at skrive til dig da jeg har læst din rådgivning til start et firma. Jeg er arbejdløs i øjeblikket og dagpenge modtageren. Jeg vil gerne starte et firma hvor jeg sælge maden hjemmefra. Kan jeg sælge hjemmelave forårsruller for exampel og andre slags mad (frosne) og sælge på nettet. Jeg kender den hygiejne regler fordi jeg er uddannet ernæringsassistent. Skal jeg moms registreres? Jeg har læst hvis omsætning er mindre 50.000,00 kroner behøver ikke moms registreres. Håber du kan give mig en god råd. På forhand tusind tak.
    mvh…

Skriv en kommentar

preload preload preload